Zawieszenie pojazdu przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i kierowalność pojazdu, jest częścią podwozia a w jego skład wchodzą: wahacze, drążki poprzeczne i wzdłużne, sprężyny śrubowe, resory piórowe, amortyzatory. Pierwszymi objawami zużycia zawieszenia są: utrata stateczności pojazdu, gorsze prowadzenie pojazdu, nieregularne zużycie bieżnika opon, wzrost drogi hamowania.
Luzy zawieszenia potrafią doprowadzić do pasji każdego kierowcę, ale niestety nie każdy stara się na bieżąco z nimi walczyć. Na naszych drogach jest to szczególnie trudne, ponieważ zdarza się, że fabrycznie nowe zawieszenia samochodów najlepszych marek wytrzymują ok. 30.000 km. Z uwagi na olbrzymie różnice w konstrukcji podwozi poszczególnych modeli samochodów różnić mogą się także koszty ich serwisowania. Pierwszą podstawową różnicą jest fakt, czy producent samochodu dopuszcza wymianę samych końcówek wahaczy (sworzni i tulei metalowo-gumowych) czy też z konstrukcyjnych względów wymagana jest wymiana wahaczy kompletnych. Ważny jest jeszcze fakt, że zazwyczaj wymieniamy tylko sworzeń lub tylko tuleje, a zatem wydatki są jeszcze mniejsze. Nie można oczywiście pominąć kosztów robocizny (czasem łatwiej i taniej wymienia się cały wahacz niż jego elementy składowe), ale w sumie wymiana kompletnych wahaczy zawsze wychodzi drożej.Kolejnym elementem decydującym o kosztach serwisowaniajest konstrukcja zawieszenia. W uproszczeniu może ona być prosta, tania w serwisowaniu lub wielowahaczowa, projektowana specjalnie z myślą o szybkiej autostradowej jeździe. W praktyce jeśli w aucie mamy dwa wahacze z przodu i jedną belkę zespoloną z tyłu, wymiana wszystkich możliwych elementów będzie kilkakrotnie tańsza niż wtedy, kiedy przy każdym kole mamy po trzy wahacze, czyli jak łatwo policzyć – 12 a zatem 6 razy więcej. Warto o tym pomyśleć przed zakupem.Trudno wyobrazić dobie bezpieczną eksploatację samochodu bez kontroli zbieżności przeprowadzanej raz do roku lub po każdym zdarzeniu, które niesie za sobą ryzyko utraty geometrii – stłuczka, uderzenie w krawężnik lub remont zawieszenia.
W naszym serwisie wykonujemy następujące usługi:
- wymiana elementów gumowo-metalowych,
- wymiana wahaczy, sworzni wahaczy,
- wymiana drążków poprzecznych i wzdłużnych,
- wymiana łączników i gum stabilizatorów
- wymiana sprężyn, resorów,
- wymiana amortyzatorów,
- wymiana łożysk kół,
- kontrola i ustawienie geometrii.
Przykładowe zawieszenie.
1 - kolumna zawieszenia
2 - zwrotnica
3 - wahacz poprzeczny dolny
4 - stabilizator poprzeczny (przechyłów)
5 - końcówka drążka kierowniczego
6 - wahacz poprzeczny górny